http://myrrhisodorata.blogspot.nl/p/munt.html

zaterdag 10 april 2021

Zaaien op onze nieuwe manier

Bietenzaad voor zomerteelt, willen we eens proberen. Het gewas is van dubbel nut voor ons. Behalve de kroot op zich, vinden we ook bietenblad heerlijk als gewokte groente.

Na al het 'gekrom' om veldsla, schorseneren en nog een paar andere gewassen gezaaid te hebben, was het plezier er wat af en mijn geduld een beetje op. Bovendien was het nogal fris om lang stil te zitten in de tuin. Om weer aan zaaien met een beetje precisie te beginnen, zou ik het karwei maar snel 'afgeraffeld' hebben. Dat is jammer van het dure zaad. Ik heb maar een ander plan bedacht. Mijn echtgenoot heb ik aan de keukentafel geroepen. 'Een licht werkje voor jou'. Hem een plank voor zijn neus gelegd. Vijf vellen toiletpapier aan één afgescheurd. In de lengte een middenvouw gemaakt. Terug gevouwen. Iets nat gemaakt met de bloemenspuit. Op elk vel vier bietenzaden op een rij laten leggen, iets onder de midden vouw. Toen de zaadjes erin gevouwen, licht aangedrukt en weer nat gemaakt. Daarna de stroken met de ingevouwen zaden, in zijn geheel in een voorbereide geul in de grond gelegd. Goed water geven. Geul dichtgemaakt en nat gehouden. En zo zaten we gezellig binnen, lekkerwarm onze groentetuin voor te zaaien. Iedere keer vijf bladen, was prima om in zijn geheel te verwerken, zonder al te grote kans op afbrokkelen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten