http://myrrhisodorata.blogspot.nl/p/munt.html

donderdag 1 april 2021

Schorseneren

Weer eens een zakje schorseneerzaad aangeschaft. Ooit kregen we een aantal van deze zwarte wortels van onze dochter. Ze bleven liggen in de kelder, omdat ik niet wist, hoe ik ze bereiden moest.
Er kan wel een half jaar overheen gegaan zijn, toen ik eindelijk eens besefte, dat het kostbaar eten was. Ze hadden zich heel goed gehouden. Het is dus een lang houdbare groente. Volgens een eenvoudig recept gekookt, waren we ook verrast door de fijne smaak.

De wortel stelt weinig eisen aan de zandgrond. Wil geen mest, alleen een nat zaaibed. Kan overwinteren in de grond. Groeit in het voorjaar verder. Vanwege de lange wortels, die een eind de grond ingroeien, moet de aarde diep los gehaald worden en ontdaan van alle strubbelingen, zodat de pen geen weerstand aantreft bij het groeien, waardoor hij in tweeën moet splitsen. Ik heb er zelfs de grondboor bij nodig gehad, maar het is gelukt. Ongeveer 50 cm. Ik hoop dat het ver genoeg is.

Veel blauwbloeiende bloemen in de tuin. Blauwe druif een fantastische bijenlokker.
Maartsviooltje  (viola odorata) en driekleur viooltje (viola tricolor) 
Beide streek- of heemplantjes. Maarts viooltje heeft als wetenschappelijke naam ook ODORATA, dus lekker ruikend.
Maagdenpalm is heel mooi dit jaar.
Pas ontkiemd Myrrhiszaad brengt de eerste groene pluim voort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten