http://myrrhisodorata.blogspot.nl/p/munt.html

woensdag 24 november 2021

Fermenteren, kool, knoflook


De kunst van het fermenteren probeer in me eigen te maken. In dit donkere jaargetijde, met nog eens wetten en regels, waardoor je niet erg veel bezigheden buitenshuis hebt, moet je eigenlijk jezelf een extra en leerzame taak te doen geven. Een paar weken geleden, gaf een kennis, mij een mooie  folder over het gebruik van zwarte knoflook , waarvan de inname, zoveel kan bijdragen tot  een optimale gezondheid. Niet alleen om ziektes te voorkomen, maar ook als er zich al iets naars in het lichaam gevormd heeft, kan volgens de folder, het innemen van zwarte look, heel nuttig zijn om verbetering te bewerkstelligen. De website met veel informatie over een goed voedingspatroon is: www.freedomofhealth.eu
Een potje met 60 zwarte look capsules heb ik vooreerst aangeschaft. Rond de €20. (Gezondheidswinkels en Roel Vital)
Tot onze kennis kwam, dat fermenteren, niet alleen van knoflook, maar ook van andere groentes, een gezond product oplevert. Zuurkool om te beginnen. De betere soort uit de groentewinkel vinden we altijd nogal zuur, die spoelen we eerst een beetje af. Maar loopt de voedingswaarde dan niet wat terug? Dus hebben we het maar eens geprobeerd om zelf zuurkool te maken.
Eerst met de knoflook en daarna met een spitskool aan de slag. Fijn snijden. In een schaal met zeezout erop (1,8- tot 2%), goed kneden tot het slinkt en onder eigen vocht staat. Een pot met een ring vullen tot bijna vol en dan een poosje laten staan. Hoelang dat is persoonlijk. Wij hebben het na een week al geprobeerd en dat was smakelijk. Moeder werkte met karnemelk. Daarvan heb ik een scheutje toegevoegd, maar dat durf ik  niet weer te doen. Met een scheutje (wijn)azijn ga ik het in de volgende ronde proberen. De Zwarte knoflook staat nu ook al een paar weken te fermenteren, maar of dat goed gaat komen moet ik nog afwachten. Het laatste waarmee we een experiment gedaan hebben was bloemkool stronk fermenteren als zuurkool. Dat is een echt heerlijke stamppot geworden. Op internet zijn veel goede aanwijzingen te vinden, over het fermenteren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten