http://myrrhisodorata.blogspot.nl/p/munt.html

zaterdag 28 augustus 2021

Veel in de natuur

 Vanwege de mooie bloeiende heide zijn wij/ik elke dag in de natuur te vinden. De enorme paarse heidevelden in de buurt, bekijken we lopend, wandelend, klimmend, fietsend en stilstaand, van alle kanten en op verschillende locaties. Elspeet, Vierhouten, Gortel, Doornspijk, de Woldbergerheide bij Heerde. Dan hebben wij de prachtige velden bij Uddel, Ermelo, Garderen, Putten en op de Hoge Veluwe, nog niet eens gezien. We krijgen er veel foto's van doorgestuurd. 

Samen met de paarse bloei van de heide, kleuren ook de lijsterbessen (Sorbus aucuparia) oranje en van oranje naar rood. De kleuren vormen een mooi contrast met de paarse heide. De struiken zijn langs de bosranden te vinden. Verderop in de herfst, als ze van rijpheid bijna van de takken vallen, pluk ik wat bessentrosjes, voor de diepvries. De bessen zijn eetbaar, mits de vorst erover heen is gegaan en ze gekookt zijn. Ze zitten vol met vitamine C. Ik maak er lekkere chutney van voor door de rode kool. Ongeveer 50 - 100 gr bessen, voor 2 pers. Koken en door een zeef uitdrukken, zodat de pitjes eruit gezeefd worden. Met appelmoes, sinaasappelsap, citroensap, rozijnen of cranberry, gember, cayennepeper, zout, kruidnagel, laurier, jeneverbes, honing, tijm, nootmuskaat, kaneel, kurkuma. Van alles een heel klein beetje. Ik doe erdoor wat ik in huis heb, alles hoeft niet. De schuingedrukte doe ik er meestal niet door. 

Eerst in wat olie in de braadpan, een klein beetje ui en knoflook bakken. De ui en de knoflook verwijder ik weer voor het grootste deel. Enkele snippertjes gaan door de chutney. De rode kool laat ik gaar worden in de pan met olie, waarin de uien en knoflook gebakken zijn. De lijsterbessen hebben een sterke smaak en ze laxeren nogal.















Geen opmerkingen:

Een reactie posten