http://myrrhisodorata.blogspot.nl/p/munt.html

donderdag 25 januari 2018

Blauwe maandag

zoals de derde maandag van januari wordt genoemd, ligt weer achter ons. Met de mooie temperaturen van de laatste twee dagen, komt de energie en de zin om weer eens flink te gaan wroeten in de tuin, weer terug.
De Kleine veldkers (Cardamine hirsuta) zie ik overal opkomen en zelfs al één die in bloei staat. Dit is een eetbare wilde plant, die ook nog eens lekker is. Germaanse volken schijnen het begrip lekker aangeduid te hebben met kresse. Mooie exemplaren doe ikzelf wel eens door salade of op een boterham met kaas bv. Het is gezond, beweerd men.
Winter postelein doet het ook goed. Mooi sierlijk blad, maar ik heb te weinig voor een maaltijd. We hebben het nooit gegeten, maar het kan wel. Zie Hier
Daslook komt ook weer boven de grond, met hele kleine groene spikkeltjes.
Wat Myrrhis odorata betreft, die zie ik nog niet, maar ik heb genoeg voorraad in gedroogde en bevroren vorm. Het gerecht, melk- of kruudmoes, eten we ook in de winter, met kruiden uit de diepvries. Het gedroogde kruid gaat in de thee of door gerechten met knoflook.
Vaak maak ik salade voor twee personen, van een
kwart komkommer in stukjes, aangemaakt met
yoghurt, kefir, of zure room,
zout, klein beetje
teentje knoflook, uitgeperst.
myrrhis gedroogd en fijn geknepen.
Lekker voor een gevuld broodje os op een boterham met kaas.

kleine veldkers 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten