http://myrrhisodorata.blogspot.nl/p/munt.html

dinsdag 26 juni 2012

Kruiden conserveren voor de winter


verpulver methode.


Vandaag weer veel kervel en andere kruiden geoogst en geconserveerd voor wintervoorraad.
De laatste dagen hanteer ik de droogmethode, zodat ik de komende winter zowel over ingevroren sap, als over een melange van droge poeder kan beschikken.
Poeder is handig om thee van te maken en ijsblokjes voor bepaalde recepten.
Die poeder maak ik, door na het wassen, de kruiden te drogen. Een poosje ophangen of in een vergiet laten uitlekken. Daarna droog ik ze op de verwarming, in de oven, of in de zon. Dat proces mag een paar dagen duren. Als de substantie echt knisperend droog is, roer ik het met een houten lepel, door een fijne huishoud zeef. De kruidenmelange bestaat uit peper- appel- kruize- en watermunt, citroenmelisse, wilde marjolein, hysop, salie, rozemarijn en uit heel veel kervel. De salie bloeit nu met paarse bloemen en het leuke is dat die kleur na het fijn malen, terug te vinden is in de poeder, in de vorm van paarse stipjes.
Myrrhis odorata, verbergt zich ondergronds bij de eerste vorst in het najaar en in het voorjaar komt het alweer heel snel bovengronds. De M. odorata heeft een stevige eetbare wortel, die eventueel in de winter geoogst kan worden. http://historischekruidden.blogspot.nl/ 

sapmolen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten